Beschrijving doel 6.4.2 We zorgen dat groen één van de leidende thema’s is bij stedelijke ontwikkeling
Programmaplan energietransitie De gemeente heeft de regierol over de energietransitie van de stad. Per activiteit en fase van een activiteit zal de rol van de gemeente verschillen. Afhankelijk van de situatie is de gemeente regisseur, facilitator, uitvoerder, beleidsmaker en/of toezichthouder. Bij veel van de activiteiten is de gemeente tevens initiator en/of aanjager. Het komt zelden voor dat de gemeente geen rol heeft. Het programma Energietransitie zorgt ervoor, dat de gemeente op de het juiste moment de juiste rol kan pakken. De rolkeuze bepaalt hoeveel tijd en geld de gemeente aan een activiteit moet besteden. Zoals onder de toelichting bij activiteiten is aangegeven is er voor 2022 circa €1,5 miljoen aan gemeentelijke middelen programmabudget beschikbaar. Aanvullend wordt er, net als vorige jaren, €500.000 incidenteel programmabudget en €300.000 incidenteel voor Geothermie-Holtenbroek/Aa-landen aangevraagd. Dit budget is nodig om de huidige inzet ook in 2022 te continueren. Deze inzet is met uw raad besproken in maart 2021 in de ‘aangescherpte strategie energietransitie’. Voor de komende jaren verwachten we dat de huidige inzet niet voldoende is en dat de uitvoeringskosten voor de gemeente gaan toenemen. Dit is geschetst in Perspectiefnota en deze verwachting wordt onderbouwd door het ROB-advies over de uitvoeringskosten van het klimaatakkoord. Deze toename van uitvoeringskosten proberen we - net als andere gemeenten - via VNG bij het Rijk op te halen. Naast deze gemeentelijke middelen zetten we voor de uitvoering van projecten van onze partners in de stad– nu en de komende jaren - in op het verkrijgen van gelden van het Rijk en Europa zoals subsidies RRE, RREW, PAW, Wijkuitvoeringsplannen etc. Het programma bestaat twee uit pijlers De activiteiten voor 2022 zijn geprioriteerd op basis van beschikbaarheid van middelen, te weten: PIJLER GEBOUWDE OMGEVING-WARMTETRANSITIE Transitievisie warmte Ontwikkelstrategie warmtenetten Energietransitie in prioritaire wijken Holtenbroek, Aa-landen en Berkum Berkum Aalanden-Holtenbroek Ontwikkeling geothermiebron Organisatie van de warmteketen PIJLER GEBOUWDE OMGEVING-AANJAGEN ENERGIETRANSITIE Vanuit het programmaonderdeel Gebouwde Omgeving stimuleren we energiebesparing door isoleren en energiezuinige installaties in bestaande woningen, bedrijven en maatschappelijke instellingen. Dit doen we op verschillende manieren, transparant, en met oog voor individuele situaties. Energieloket 3.0 en lokale adviesdiensten Ondersteuning van bewonersinitiatieven Zichtbaarheid Besparen, besparen, en besparen Aanbod financieringsmogelijkheden Het Zwolse RES bod hebben we dit jaar kunnen verhogen door de inzet van grote dakoppervlakken, dus met name bedrijfsdaken en gebouwen met maatschappelijke functies. PIJLER GROOTSCHALIGE OPWEK Vanuit de pijler grootschalige opwek wordt de ingezette lijn uit de aangescherpte strategie energietransitie voortgezet in 2022. De zonneparken zoals Bomhofsplas, Sekdoornplas, Herfte en De Weekhorst zijn operationeel. Voor het zonnepark van Blauwvinger Energie (1 MW) aan de Scholtensteeg (deels op de geluidwal) is planologisch alles klaar, inclusief de omgevingsvergunning (sept. 2021) en aansluiting op het net (start bouw wordt nu voorbereid). In juli 2021 heeft u ingestemd met de RES 1.0. In 2022 geven we daar verder uitwerking aan. Onderdeel van de uitwerking is de verdere uitwerking van de intergemeentelijke samenwerking met de gemeenten Staphorst, Dalfsen en Zwartewaterland (ZSDZ) op het thema energie (waaronder ook biogas), en netwerkcongestie. De ons omliggende gemeenten kijken, voor hun deel van de bijdrage in de RES, nadrukkelijk naar het grensgebied met Zwolle, en dan met name naar gebieden die aansluiten bij Tolhuislanden of het gebied ten westen hiervan. Wij volgen deze ontwikkelingen en stemmen waar nodig af. Voor de realisatie van de Zwolse energie-ambities in de RES zijn investeringen in het energienetwerk noodzakelijk. We zien dat initiatieven op dit moment niet gerealiseerd kunnen worden en het halen van de energie-ambities onder druk staan. Dit vraagt een nauwe relatie en afstemming met Enexis, Tennet en de provincie bij de realisatie van de energie-ambities. Tegelijkertijd heeft het uitbreiden van het elektriciteitsnetwerk impact op de ruimte en kan het elektriciteitsnet beperkend zijn voor onze ambities op gebied van bijvoorbeeld duurzame mobiliteit, wonen en economie. Vanuit Programma Energie zetten we de al ingezette lijn voort om ook in 2022 hier regie op te voeren waarbij we onze partners binnen en buiten de gemeente hierbij betrekken. Voor Zwolle ligt het zwaartepunt van de realisatie van de Zwolse ambities in de RES bij de eerste plan-invulling van Tolhuislanden en het afwerken van projecten die op de zgn. Duurzaam Op Land (DOL-)lijst staan. Concrete uitbreiding van het elektriciteitsnetwerk in Zwolle is voorzien o.a. bij de realisatie/uitbreiding van het energiecluster aan de Hessenweg met o.a. waterstofgas/groengasproductie en planologische ruimte voor een nieuw 110/150 kV Hoogspanning-Middenspanning (HS/MS) station & uitbreiding van bestaande 380 kV station en energie gerelateerde functies, zoals opslag en conversie. Dit pakken we samenhangend op in energiecluster Zwolle Noord waar uw raad in het najaar van 2021 over wordt geïnformeerd. Het betreft o.a. alle afstemming met TenneT, Enexis, RES-partners, buurgemeenten en initiatiefnemers in het gebied. Dit project is gekoppeld aan de HS/MS stations van Enexis/Tennet, die een functie vervullen van regionale stopcontacten voor grootschalige opwekking: HS/MS stations Hessenpoort, nieuw te realiseren HS/MS station Zwolle Noord, HS/MS station Weteringkade, HS/MS station Frankhuis (voor alle stations geldt inmiddels de netcongestieproblematiek). Stadsbreed houden we ook de ontwikkeling van onderstations, trafohuisjes en laadinfrastructuur en de ruimtelijke impact daarvan in de gaten. Een ander belangrijk onderdeel van dit project is de inzet van innovatieve ontwikkelingen op gebied van energie opslag en energie conversie, deels om ook bij netcongestieproblemen door te kunnen gaan bij bijvoorbeeld de realisatie van zonnedaken op bedrijfspanden en op parkeerterreinen. We zien bedrijventerrein Hessenpoort hier als centrum voor de ontwikkeling van een Energie-Hub. Samen met bedrijven, kennispartners en provincie wordt vanuit het programma gewerkt naar projecten met hun eigen structuur en financiering. Voor de financiering hiervan zijn we sterk afhankelijk van het Rijk en de provincie. Onderdeel van dit traject is het inrichten van een goed uitvoeringsvehikel met een duidelijk profiel en voorzien van de juiste sturing en inbedding in het gebied. Hierin voorzien we een belangrijke rol van de ondernemersvereniging OVH voor draagvlak en participatie. |
---|
Criteria
We zorgen dat groen één van de leidende thema’s is bij stedelijke ontwikkeling, zodanig dat:
|
---|
Portefeuillehouder(s)
William Dogger |
---|
Afwijkingen op activiteiten Berap 2022-1
Afwijking op activiteiten uit Berap 2022-1 | ||
---|---|---|
Overheveling budget Europees subsidieprogramma Leader | Budgettair neutraal | |
Zie voor toelichting onder doel 5.1.1 onderdeel "Overheveling Europess subsidieprogramma Leader" | ||
Actualisatie groen en recreatiebeleid; budgetverhoging | Budgettair neutraal | |
In de begroting van 2022 is op basis van een grove schatting € 200.000 beschikbaar gesteld voor de actualisatie van het beleid groen en recreatie. Tijdens de uitwerking van het plan van aanpak en nadere ramingen is gebleken dat de actualisatie binnen dit budget niet geheel haalbaar is. Er wordt daarom een overschrijding van budget verwacht. Vooralsnog is gekeken of dit binnen de bestaande middelen opgelost kan worden. Voorgesteld wordt om daartoe € 10.000 uit het structurele budget stedelijk groenbeleid (doel 6.4.2) en € 10.000 uit het structurele budget groenbeleid vitale wijken (doel 7.1.3) aan het project toe te voegen. Daarnaast zal een overlopende verplichting voor kaartmateriaal van € 7.552 vanuit 2021 aan het project worden toegevoegd. Naar verwachting zal dit nog niet afdoende blijken te zijn. Bij BERAP 2022-2 volgt hiervoor mogelijk een aanvraag voor extra middelen. |