Beschrijving doel 8.2.1 We zijn gastvrij en leveren dienstverlening op maat
Visie op dienstverlening Begrijpelijke communicatie Gastvrij De klant kiest het kanaal Digitalisering zet door Het aantal klanten voor de balie van het Stadskantoor lag jarenlang rond de 100.000 maar is sinds 2019 duidelijk aan het dalen, dit als gevolg van de voortgaande digitalisering. Vanwege corona is het aantal bezoekers van de balie in 2020 zo’n 36% lager dan in 2019. Dat komt omdat we enkele maanden alleen spoedaanvragen hebben behandeld. Wanneer de coronamaatregelen blijvend vervallen verwachten we voor de 2e helft van 2021 en voor de eerste helft van 2022 meer aanvragen voor reisdocumenten en rijbewijzen. Veel inwoners hebben in 2020 en de eerste helft van 2021 vanwege Corona en de maatregelen (geen vakanties naar het buitenland en het toestaan van rijden met een verlopen rijbewijs) deze documenten niet verlengd. In 2021 verwachten we ongeveer een gelijk aantal baliebezoeken als in 2020. Voor 2022 verwachten we een lichte stijging door een mogelijk inhaaleffect. Pas in 2024 verwachten we een aanzienlijke stijging van het aantal baliebezoeken door de in 2004 veranderde geldigheidsduur van reisdocumenten van 5 naar 10 jaar. De inwoner vraagt steeds meer om digitale dienstverlening en verwacht daarbij kwaliteit en snelheid zoals bijvoorbeeld Bol.com die levert. Onze processen zijn complexer (met name vanwege regels met veel uitzonderingen) en onze middelen voor innovatie zijn beperkt, dus we zullen dit niveau van digitale dienstverlening niet snel kunnen benaderen. Dat neemt niet weg dat wij blijven investeren in het digitale kanaal. Het is onder andere noodzakelijk om te blijven investeren in de vernieuwing van onze website, om ook in 2022 online veiligheid van bezoekers aan www.Zwolle.nl te kunnen garanderen. Deze inspanningen dragen bij aan de digitale transitie, zoals genoemd in het coalitieakkoord 2018-2022. Verder zetten we in op digitale toegankelijkheid; iedereen moet ook onze digitale uitingen kunnen gebruiken en begrijpen. We willen de inwoner het gevoel geven dat er achter die digitale processen gewoon mensen zitten die willen helpen en meedenken. Identiteitsfraude aanpakken Elke klacht is een tip
De aantallen, zowel klachten als bezwaarschriften, wijken in 2021 niet opvallend af van voorgaande jaren. Een invloed van de corona-crisis is hier niet merkbaar. Voor 2022 zijn er op het terrein van klachten en bezwaarschriften geen specifieke bijzonderheden te melden. De doelstellingen blijven gehandhaafd. Wel gaan we onze inwoners en ondernemers ook de kans bieden om complimenten te geven. |
---|
Criteria
We zijn gastvrij en leveren dienstverlening op maat, zodanig dat:
|
---|
Portefeuillehouder(s)
Peter Snijders |
---|
Afwijkingen op activiteiten Berap 2022-1
Afwijking op activiteiten uit Berap 2022-1 | ||
---|---|---|
Formatie Sociaal Wijkteam | Budgettair neutraal | |
Zie voor toelichting onder doel 2.1.1 "Formatie Sociaal Wijkteam" | ||
Extra rechtsbescherming | Budgettair neutraal | |
Zie voor toelichting onder doel 4.3.1 "Extra rechtsbescherming" | ||
Transitie dienstverleningsovereenkomst Dimpact | Budgettair neutraal | |
Gemeente Zwolle is, samen met 37 andere gemeenten, lid en mede-eigenaar van de coöperatieve vereniging Dimpact. Ambitie van Dimpact is om excellente publieke dienstverlening en interactie met burgers, bedrijven en instellingen mogelijk te maken voor gemeenten. De klant centraal stellen en een nieuwe informatiearchitectuur gebaseerd op Common Ground spelen daarin een prominente rol. Gemeente Zwolle maakt gebruik van verschillende producten en diensten van Dimpact, waaronder het zaaksysteem van Dimpact: de e-Suite van Atos en de Website WIM. En ook wordt gewerkt met de in het zaaksysteem geïntegreerde Burgerzakenmodules van leverancier Pink en Mylex.. Daarnaast zijn er nieuwe modules in ontwikkeling ; een Klantinteractiesysteem, voor de klant ondersteuning en een Open Inwoner platform, bij levensgebeurtenissen en andere vragen. Alle genoemde systemen vormen samen het dienstverleningsplatform van Dimpact. Besluitvorming over ontwikkeling en aanschaf van de systemen heeft reeds eerder plaatsgevonden. Begroting 2020 ontwikkeling Open Inwonerplatform, Voorjaarsmoment 2021 transitie Zaaksysteem en Burgerzakenmodules, Begroting 2022 ontwikkeling Klantinteractiesysteem. De ontwikkeling van de systemen is vergevorderd en nu is er zicht gekomen op wat deze transitie en implementatie vraagt aan menscapaciteit om deze systemen in gebruik te nemen, te beheren en door te ontwikkelen. Daarbij is er ook gedurende de transitie menscapaciteit nodig om de bestaande systemen te kunnen blijven gebruiken. Naast de inzet van bestaande menscapaciteit +/- 8 fte zal er gedurende de transitie een projectmanager en 2,5 fte extra nodig zijn. Na de transitie zal er nog 1,5 fte extra nodig zijn voor het beheer en doorontwikkeling van de systemen omdat de functionaliteit van de systemen uitgebreid wordt voor het vergroten van de dienstverlening aan inwoners. De kosten zijn: 2022 : € 281.750,- 2023: € 341.750,- 2024 ev : € 141.000,- De kosten worden voorlopig gedekt uit t de Bedrijfsvoeringreserve. Bij 2e berap wordt bezien of de reserve / exploitatie bedrijfsvoering toereikend is. De middelen voor aanschaf, beheer en onderhoud door Dimpact worden gedekt uit eerder aangevraagde middelen. | ||
PVA verbeterslag kwaliteit stukken voor het bestuur | Budgettair neutraal | |
De afgelopen tijd heeft de raad meerdere malen opmerkingen gemaakt over de leesbaarheid van de stukken die ze krijgt voorgelegd. Directie en college herkennen dit en willen graag dat hier werk van gemaakt wordt. Het gaat dan niet alleen om het verbeteren van de leesbaarheid maar ook om een moderne vormgeving van de stukken, denk aan het gebruik van plaatjes en infographics. In een apart plan hebben we uitgewerkt wat we gaan doen. Dit vraagt een tijdelijke uitbreiding van het Versimpelteam, voor de periode van 3 jaar. Voor 2022 wordt een bedrag gevraagd van € 60.000 dat gedekt kan worden uit de zogenaamde POK-gelden (toeslagenaffaire). De uitbreiding na het jaar 2022 wordt op een later moment ter besluitvorming voorgelegd. | ||
Dienstverlening en toegankelijke stad | Budgettair neutraal | |
Het vertrouwen in de overheid is gedaald mede naar aanleiding van de toeslagenaffaire. Om lessen te trekken uit de toeslagenaffaire c.q. de relatie tussen overheid en inwoners te versterken heeft het Rijk in december 2021 meerjarig incidentele financiële middelen beschikbaar gesteld voor de jaren 2021 tot en met 2027 voor verbetering van de dienstverlening. Het Rijk en de VNG hebben actielijnen geformuleerd voor de gemeenten. Deze actielijnen hebben betrekking op het ondersteunen van mensen die digitaal minder vaardig zijn, het zorg dragen voor effectieve rechtsbescherming, het verhogen van de kwaliteit van dienstverlening aan de meest kwetsbare burgers, compensatie van extra uitgaven om de toegang van cliënten tot de gemeentelijke dienstverlening en ondersteuning te verbeteren, en het ontwikkelen van methoden voor integraal werken. Voor het jaar 2021 heeft de gemeente via het gemeentefonds een bedrag ontvangen van 832.000 euro. In afwachting van nadere bestedingsvoorstellen is dit bedrag toegevoegd aan de reserve nog uit te voeren werken bestuur en organisatie. Voor 2022 ontvangt de gemeente via het gemeentefonds een bedrag van 601.000 euro. Dit bedrag is in de begroting 2022 als stelpost opgenomen op doel 8.2.1 in afwachting van nadere bestedingsvoorstellen. Voor Zwolle wordt in 2022 de opgave nader gedefinieerd met een meerjarig programma waarbij aandacht wordt gegeven aan beleid en regelgeving, beleidsuitvoering, rechtsbescherming, toegankelijke dienstverlening en integraal werken. De ontwikkeling van het programma gebeurt in samenspraak met Zwolse inwoners, klanten en samenwerkingspartners. Voorgesteld wordt om de in de begroting 2022 op doel 8.2.1 opgenomen stelpost van € 601.000 voor een bedrag van € 532.000 aan te wenden voor:
Beoogd wordt dat de raad bij de begroting 2023 een besluit neemt over de inzet van financiële middelen voor het programma voor de jaren tot en met 2027 met hieraan voorafgaand een besluit over het inhoudelijke programma. |